Амортизаційні та жорсткі
Posted: воскресенье, 29 июля 2012 г. by Unknown in
0
Вилки бувають двох типів: жорсткі і "м'які" - амортизаційні. Жорсткі вилки - зникаюча натура! Причому йдуть вони вже давно, і пішли на зразок далеко, але ніяк назовсім не підуть! Шосейники точно не відмовляться від своїх карбонових, надлегких (525 г), з звабливими аеродинамічними формами, великий торсіонної жорсткістю до 45Н-м/градус, поздовжньої жорсткістю до 150Н-м/градус вилок, як, наприклад: PRO "Carbon Front Fork Curved" . "Curved" - означає, що пір'я у вилки вигнуті. А вигнуті пір'я хороших вилок злегка пружинять - 10-15 мм, не більше, але тим самим істотно пом'якшують нерівності поганого асфальту. Але якщо траса рівна і гладка (наприклад, трек), і абсолютна жорсткість уздовж вертикальної осі допоможе принести перемогу, то вибирається аналогічна вилка з прямими пір'ям: PRO "Carbon Front Fork Straight".

Але "що дозволено шосейники, не дозволено байкеру"! Іншим велосипедистам має сенс вибирати саме вилку з вигнутими пір'ям. Вилка з прямими пір'ям буде всі удари і вібрації передавати безпосередньо, в кисті рук - "бити по руках"!
Разом з тим, багато катали, катають і будуть катати на жорстких вилках, незважаючи навіть на величезний вибір амортизаційних. Амортизаційна вилка особливо і не потрібна, якщо:
1. дорога гладка, рельєф рівний, а на доріжках в парку і лісу коренів, каменів і вибоїн не спостерігається; стиль катання спокійний;
2. в місті та передмісті є бажання рухатися швидко, але по велодоріжках або проїжджої частини, без стрибків через бордюри;
3. займатися цивілізованим туризмом по дорогах з твердим покриттям або використати велосипед для поїздок на ринок за мішком картоплі чи ящиком пива;
4. велосипед купується для дитини;
5. байк збирається або купується для тріалу; тріалісти долають перешкоди, стрибаючи, в основному, на задньому колесі. Для них амортизаційна вилка - зайву вагу і зайвий головний біль.
Для більшого комфорту можна поставити товсті шини, наприклад, MICHELIN XC Hard Terrain 26x2.00 "або SCHWALBE Big Apple 26x2.35", Silento II 26x1.95 "- для гірських байків. Для гібридів, турінг, сіті байків та інших велосипедів з колесами більшого формату є, наприклад, покришки: MICHELIN Transworld Sity 28xl.75 "/ 47-622, Transworld Sprint 28xl.6" / 42-622 або SCHWALBE Big Apple 28x2.35 "/ 60-622, Silento II 28xl.75" / 47-622. Крім того, як відомо, колеса більшого діаметру менше трясе і підкидає на невеликих вибоїнах і розбитому асфальті, ніж колеса з розмірами 24 "і 26".
Плюси:
1. Контакт з поверхнею, контроль і керованість. Коли колесо на великій швидкості котиться по нерівній поверхні, виникають сили, що прагнуть відірвати колесо від дороги. Якщо вилка (підвіска) жорстка, то так і відбувається, і швидкість доводиться знижувати. Тільки завдяки вилці переднє колесо плавно і без ударів обкатує горби і ями. Відповідно, з'являється можливість контролювати байк, управляти його рухом.
2. Прохідність. Завдяки тому, що переднє колесо відстежує всі нерівності дороги, зростає прохідність байка. При цьому життя байкера помітно полегшується. Не потрібно могутніми зусиллями рвати на себе кермо, щоб подолати черговий корінь. Достатньо злегка "грати" центром тяжіння, даючи руками невеликі імпульси на кермо, а все інше вилка зробить сама. Бордюри, ступені, стовбури дерев перестають бути складною проблемою, якщо, зрозуміло, не зачіпають велику зірку системи.
3. Швидкість і енергія. Вилка дозволяє не тільки проходити нерівності на високій швидкості, вона дає можливість витрачати при цьому менше енергії. Вилка "проковтує" не тільки вертикальну компоненту сили, яка прагне підкинути переднє колесо, але частково і горизонтальну, гальмуючу байк. Чим гостріше кут нахилу вилки до площини дороги, тим ефективніше відпрацьовується горизонтальна компонента, тим вище швидкість в умовах серйозного бездоріжжя. Як кажуть, "байк заточений для фрірайду". Але при цьому кілька погіршується динаміка і маневреність, так як одночасно збільшуються викочування колеса (відстань від його осі до рульової колонки) і база велосипеда. Якщо кут нахилу вилки більше, ближче до перпендикуляру, то вилка краще відпрацьовує дрібні "торчки" на дорогах з твердим покриттям, байк швидше розганяється, легше повертає, але курсова стійкість зменшується.
4. Комфорт і надійність. Нарешті! Передня підвіска дозволяє помітно знизити ударні навантаження на раму і на такі відповідальні вузли, як рульова колонка, кермо, винос, підсідельний штир, підвищуючи тим самим їх "живучість" і термін служби. І байкеру амортизація покращує самопочуття і настрій. Кисті, плечовий пояс, хребет страждають без амортизації в першу чергу. Якість амортизації безпосередньо залежить від співвідношення мас.
1) непідресореної маси: колесо + рухливі труби вилки.
2) підресореною маси: решті велосипед + байкер + корисний вантаж. Чим менше безпружинна маса, тим краще амортизація.
5. Гальмування. Вилка дозволяє впевненіше діяти гальмами. Навіть при різкій роботі переднім гальмом менше шансів перевернутися через кермо. Сили інерції, прагнуть привернути байк через кермо, частково компенсуються роботою вилки. Вона стискається, байк робить "клювок" вперед і вниз, але залишається на "своїх двох".
Мінуси
1. Амортизаційна вилка має більшу вагу, ніж жорстка.
2. На гладкому шосе і при підйомі в гору доводиться затрачати додаткові зусилля. Байк розгойдується. Демпфери працюють, енергія розсіюється, ентропія зростає, динаміка погіршується. Особливо великий ефекту довгоходові (більше 100 мм) м'яких вилок. Тому на рівній трасі і при підйомі таку вилку вигідно зробити максимально жорсткою і короткою. У крос-кантрійних вилок з ходом до 80 мм втрати мало заметені.
3. Амортизаційна вилка складається з безлічі деталей. Деталі поступово зношуються, мають свій термін служби, і, не дай бог! - Можуть навіть зламатися. За виделкою треба стежити: регулярно мити, чистити, перебирати, змащувати, міняти масло, підкачувати повітря.
4. Не всяка вилка сумісна з дисковим або роллерниє гальмом. Можуть виникнути проблеми, якщо знадобитися поставити дуже товсту шину. Складніше встановлювати крило.
5. Ціна, відповідно, вище, ніж у жорсткою.